W Radio Kraków o Chinach, Birmie i warsztatach teatralnych Alicji w Iranie

Tylko część audycji Kuby Nizińskiego i Jaśka Meli, ale niedługo będzie całość dostępna tutaj – Między Biegunami. Dziś było o Chinach, naszych planach i w końcu udało mi się “wkopać” Alicję w kilka słów do radia – w końcu to ona prowadziła warsztaty teatralne w Iranie.

Czytaj dalej »

Karakorum Highway – dlaczego „highway”?

Wreszcie jedziemy w upragnione góry. Już nie możemy doczekać się kiedy będziemy w Karakorum. Jednak nie wiedzieliśmy, że spełnienie tego marzenia będzie okupione ciężkimi przeżyciami…

Wirujący trans i pieniądze lecące z nieba

W Lahore, oprócz zwiedzania zabytków, włóczenia się po uliczkach i bogatych doznań kulinarnych, można doświadczyć czegoś bardzo niespotykanego: można zobaczyć wpadających w trans wirujących sufistów i obserwować jak pieniądze lecą z nieba na muzyków kawali.

Rezygnujemy z wątpliwego patronatu medialnego Klubu Podróżników Śródziemie

Dziś trochę nietypowo, ale dla mnie jest to istotne. Nie lubię niewyjaśnionych tematów. Na początku tego roku stworzyłem wersję on-line Klubu Podróżników „Śródziemie”, czyli cały portal, który do tej pory działa w 95% w niezmienionej formie. Idea klubu była fajna, slajdy w klubie Śródziemie co poniedziałek też uważam za trafioną inicjatywę, ale wyjechaliśmy w podróż dookoła świata i niestety administrowanie całym …

Lahore – indyjskie miasto w Pakistanie

Po mieście Quetta i Beludżystanie Lahore to prawie jak raj na ziemi. Mieszkający tu Pakistańczycy zapytani czy jest tu bezpiecznie odpowiadają bez wahania – „Jest bezpiecznie, ale w gówno czasem można wdepnąć”. Z tym też przekonaniem na kilka dni zaszyliśmy się w Lahore. W gówno udało nam się też raz wdepnąć… ale tylko krowie.

Bartek Tofel – Inny Afganistan

12 grudnia 2009 gościem programu Między Biegunami był Bartek Tofel – opowiadał o swojej podróży do Afganistanu.

At the gates of hell – Quetta, Balochistan

Pakistan is a special country on our route. It was giving us a headache from the very beginning when we decided to go on the journey: the kidnapping of a Polish engineer, then a series of terrorist attacks, the execution of the Pole, closed Iran – Pakistan border, and finally problems with visas to Pakistan. All voices of reason admonished us not to go …

U wrót piekielnych, czyli wjeżdżamy do Pakistanu – Quetta, Beludżystan

Pakistan to kraj szczególny na naszej trasie. Sprawiał nam ból głowy od samego początku, gdy zdecydowaliśmy się wyruszyć w tę podróż – porwany polski inżynier, potem seria zamachów terrorystycznych, egzekucja Polaka, zamknięta granica Iran-Pakistan i w końcu problemy z wizą do Pakistanu. Wszystkie głosy rozsądku podpowiadały, żeby tam nie jechać. W domu lub wśród znajomych nie padało słowo „Pakistan”, bo …

Zahedan – ostatnie chwile w cudownym Iranie

Ostatni punkt na naszej trasie po Iranie. Smutno się trochę robi, że ta „perska bajka” powoli dobiega końca. Ostatnie trzy dni przyszło nam spędzić z Amirem i jego wspaniałą rodziną. Tym samym naszą podróż po Iranie kończymy przykładem o niezwykłej gościnności Irańczyków – podobnie jak ją zaczynaliśmy prawie miesiąc temu w Tabriz i Ardabil.

Czytaj dalej »

Andrzej Muszyński – Na tropie Czerwonych Khmerów

5 grudnia 2009 gościem programu Między Biegunami był Andrzej Muszyński – opowiadał o swojej podróży do Kambodży i o Czerwonych Khmerach.

Moda na irańskiej wyspie Qeshm

Kobiety na wyspie Qeshm w Zatoce Perskiej oczywiście też przestrzegają Hidżab, ale jednak dość wyraźnie odróżniają się od kobiet z lądowej części Iranu. Poza tradycyjną chustką noszą na twarzach jeszcze maski, które nazywają się “boregheh”. Mówi się, że poza perską krwią płynie w nich też krew arabska. Poniżej kilka fotek kobiet w tych dziwnych maskach:

O piekielnym upale i samostopie – Zatoka Perska

Z Marvdasht wyjechaliśmy późnym popołudniem. Rodzina Keyvana nie chciała nas wypuścić, ale w końcu dali się przekonać. Wsadzili nas w współdzieloną taksówkę do Shiraz, za którą chcieliśmy zapłacić. „A skąd! Jesteście naszymi gośćmi i przyjaciółmi zarazem! My płacimy” – oburzyli się chłopcy. „Tylko po co na południe jedziecie. Tam jest niesamowity upał. To nie sezon” – podgadywali ciągle. Cóż, po …

Radosław “Chopin” Siuda – Prowadził nas los

28 listopada 2009 gościem programu Między Biegunami był Radosław “Chopin” Siuda – opowiadał o swojej podróży dookoła świata.

Z misją w Iranie, czyli Alicja prowadzi warsztaty teatralne

Podróżując po Iranie nie planowaliśmy podjęcia pracy ani płatnej ani wolontariackiej, nawet nie przyszło nam to do głowy. Oczywiście życie samo pisze scenariusze, a los co jakiś czas płata figle. I oto z drżącym sercem stanęłam przed grupą młodych Irańczyków żądnych wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu teatru lalek. Zadanie ambitne, ale czy mu podołam?

Łączenie z Chin w Między Biegunami

Relacjami jesteśmy w Iranie, a w podróży jednak trochę dalej. Ostatnie łączenie z Chin do odsłuchania w audycji “Między biegunami”. Dziś gościem programu był nasz znajomy z Krakowa Kuba Pająk, który ze swoją Karawaną Solną zdobył prestiżową nagrodę Kolosa. Więcej szczegółów jednak nie zdradzamy – zapraszamy do odsłuchania całości poniżej.